top of page

Frostpunk: The Board Game - Een tafelspel van epische proporties

Foto van schrijver: Tom QuartierTom Quartier

Frostpunk: The Board Game - Een tafelspel van epische proporties





Frostpunk: The Board Game is een imponerend tafelspel op het gebied van omvang, reikwijdte en ambitie. Het vraagt veel van de spelers, maar geeft net zoveel terug met zijn meeslepende verhaal van overleven in een winterse post-apocalyptische wereld. Net als het videospel waarop het is gebaseerd, belicht het bordspel de strijd van de mensheid in een wereld geteisterd door barre stormen, maar in tegenstelling tot het videospel moeten tafelavonturiers hun tijd besteden aan het handmatig monitoren, analyseren en leiden van hun groep pionnen, terwijl er achter elke kaart onheil dreigt.


De overwinningsvoorwaarden van Frostpunk: The Board Game zijn uiterst strikt, zelfs voor samenlevingen op 'Normaal' niveau (die over het algemeen talrijker, gezonder en capabeler zijn dan hun moeilijkere tegenhangers). Zelfs het openingsscenario van de tutorial, dat is ontworpen om spelers in de wereld van Frostpunk te introduceren, is extreem uitdagend. Dat is wat dit bordspel zo indrukwekkend en bevredigend maakt.


Overleven is zeldzaam - en de queeste om het te bereiken zal je tot het uiterste drijven, net zoals je samenlevingen worden gedreven. Hoewel de spanning die inherent is aan Frostpunk: The Board Game ervoor kan zorgen dat het spelen ervan oprecht stressvol aanvoelt, is het ook zo prachtig ontworpen en gemakkelijk te leren dat er altijd vreugde schuilt in elke beweging van de pionnen en elke laatste poging om te schitteren.


Setup Time...

Zoals eerder vermeld, is Frostpunk: The Board Game een kolossaal spel. Het kost ook behoorlijk wat tijd om op te zetten. Er zijn meerdere kaarten van verschillende groottes, elk met hun eigen functie, meerdere borden voor het bijhouden van rondes, generatorwarmte, de gezondheid van de burgers, expedities en gebouwen (allemaal afgebeeld links), evenals een hoofd-hextegel 'speelbord' waarop je pionnen plaatst om nieuwe hulpbronnen te verdienen, gebouwen te gebruiken en te verkennen (afgebeeld rechts).



Elke token, kaart, hextegel en bord die in de afbeelding hierboven wordt getoond, komt als een apart stuk en je moet deze hele reeks opzetten voordat je begint te spelen. Voor een nieuwkomer duurt de installatie (die grondig wordt begeleid door een instructieboekje) ergens tussen de 1-2 uur. Dit komt omdat elke kaart en token een bepaalde plaats heeft - en er zijn honderden betrokken bij het spel.


Dat gezegd hebbende, hoewel de taak langdurig is, is de installatie zelf buitengewoon eenvoudig - dankzij een van de best geschreven spelregelboeken die ik persoonlijk ooit ben tegengekomen. Met meer dan 40 pagina's lijkt het misschien ontmoedigend, maar elke instructie in Frostpunk: The Board Game wordt gegeven met een heldere duidelijkheid en beschrijvende voorbeelden die het leren van het spel ongelooflijk eenvoudig maken.


Rulemania

Zoals ik al eerder heb gezegd, is duidelijkheid van de regels het belangrijkste onderdeel van het ontwerpen van een bordspel. De actie wordt bepaald door strikte regels, en spelers moeten te allen tijde begrijpen wat ze moeten doen, anders zal het spel ineenstorten.


Frostpunk: The Board Game is voortreffelijk in zijn benadering van het leveren van regels. Informatie is gelijkmatig verdeeld over de pagina's zonder overvol te zijn, de regels zijn beknopt en eenvoudig, en zowel de belangrijkste gameplay als de installatieprocessen zijn goed gedetailleerd. Je hebt ongeveer 3 uur nodig met het regelboek voordat je klaar bent om te spelen, maar deze tijd gaat snel voorbij en je leert veel in het proces.


In Frostpunk: The Board Game en jij en maximaal vier spelers fungeren als 'Adviseurs' van een kolonie van post-apocalyptische overlevenden die proberen verschillende stormen te doorstaan en een strenge winter te overleven. Je samenleving wordt bevolkt door arbeiders en kinderen, en elk van hen moet beschermd, onderdak en voedsel worden geboden gedurende meerdere rondes en verschillende scenario's.



Jouw rol is om verschillende systemen te monitoren, inclusief het barre weer, om een hoge generator van stroom te voorzien en zo je mensen veilig te houden.


Scenario's - Rondes - Fases

In je zoektocht naar overleving worden je doelen bepaald door een uniek scenario. In de hoofdbox zijn verschillende basisscenario's opgenomen, die spelers belasten met verschillende prestaties - eenvoudige overleving, de bouw van bepaalde technologieën of het bereiken van een bepaalde 'eindspel' toestand. Naast concrete doelen brengen deze scenario's ook variatie in de rondes in het spel, met nieuwe gebeurtenissen, stormen en andere verrassingen die je vastberadenheid kunnen schokken en de veiligheid van je volk kunnen bedreigen.



Hoewel sommige scenario's alternatieve winstvoorwaarden hebben, zul je voor het grootste deel je tijd doorbrengen met het doorlopen van 15 rondes, elk met negen herhalende fasen. Aan het einde van deze tijd - of voortijdig - win of verlies je op basis van je prestaties.

Deze negen fasen omvatten in wezen de volgende acties:

  • De ochtend begint en er treedt een willekeurige gebeurtenis op.

  • Spelers controleren de belangrijkste generator en voorzien deze indien nodig van kolen, om burgers tegen de kou te beschermen.

  • Kolen worden in het standbeeld van de hoofdgenerator gegooid, en eventuele tokens die eruit vallen dragen bij aan een 'stressbaan' die kan leiden tot het opblazen van de generator.

  • Er treedt een willekeurige weergebeurtenis op, die invloed heeft op de kolonie of vooruitgang mogelijk maakt langs sommige sporen.

  • Spelers ondernemen verschillende acties, waardoor burgers nieuwe gebieden kunnen ontdekken, middelen kunnen verzamelen, gebouwen kunnen oprichten of expedities kunnen ondernemen.

  • Als een actie 'verwarmd' is (in een warm gebied), zijn burgers veilig. Als ze een 'koude' actie ondernemen (zoals het ontdekken van nieuwe gebieden), worden ze ziek.

  • Als de nacht valt, worden sociale geschillen opgelost. Vervolgens worden burgers gevoed met eventueel voedsel in opslag.

  • Burgers worden vervolgens toegewezen aan een schuilplaats voor de nacht, en de fasecyclus begint opnieuw voor de volgende ronde.

  • Elke burger die 's nachts niet in een verwarmde schuilplaats is, wordt ziek.

Terwijl deze fasen vorderen, hebben spelers een aantal factoren om op te letten.

Ze moeten ervoor zorgen dat er voldoende voedsel in hun opslag is om elke pion volgens de rondetracker te voeden. Ze moeten ook de warmteniveaus in de gaten houden en ervoor zorgen dat de generator warme beschutting biedt voor iedereen, maar hij mag niet te veel stress ervaren, anders kan hij ontploffen. Daarnaast moeten spelers de sociale tevredenheid van de gevestigde wetten en omstandigheden van hun kolonie in de gaten houden. Ze moeten er ook voor zorgen dat het ziekteniveau van de burgers beheersbaar blijft en dat slechts enkele burgers sterven - indien van toepassing.


Strategie

Frostpunk: The Board Game biedt intense strategie Het is essentieel dat elke factor van het spel wordt overwogen bij elke beslissing die wordt genomen, in elke fase, van elke ronde - omdat Frostpunk: The Board Game bezaaid is met manieren om te falen. Als je te ver de nieuwe gebieden op de kaart in trekt, worden al je burgers ziek en sterven ze. Als er te veel sterven, faal je automatisch het spel.



Als je te veel focust op het verhogen van de warmte van de generator, om te voorkomen dat je burgers te ziek worden, loop je het risico dat je hem overbelast. Als dat twee keer gebeurt, faal je automatisch het spel. Je faalt ook als je burgers verhongeren. Een groeiende sociale ontevredenheid, of een plotselinge storm die je schuilplaatsen wegvagen, zal ook bijdragen aan een plotselinge, snelle achteruitgang.


Er is kans betrokken bij deze omstandigheden - je kunt niet altijd voorspellen wanneer een storm zal toeslaan of hoe ernstig deze je kolonie zal beïnvloeden - maar je kunt over het algemeen plannen voor het resultaat, wetende dat er intens weer op komst is.

Deze dreiging en de algehele thematisering van Frostpunk: The Board Game betekenen dat spelers de voorkeur moeten geven aan vooruitdenken en strategisch denken. Het oprichten van een 'Beacon' in de eerste rondes van het spel kan bijvoorbeeld expedities mogelijk maken om nieuwe hulpbronnen, burgers of andere voordelen te onthullen, maar het kan betekenen dat sommige burgers zonder onderdak worden achtergelaten.


Het richten op het oprichten van schuilplaatsen is een goede eerste stap - maar je kunt deze niet bouwen totdat er hulpbronnen zijn verzameld, en je kunt ook het risico lopen goede materialen weg te gooien door te bouwen op grond met veel hulpbronnen. De manier waarop deze systemen en keuzes met elkaar verweven zijn, is complex maar ook logisch en gemakkelijk te begrijpen. Je moet gewoon tijd besteden aan nadenken over de gevolgen van je acties en hoe één beslissing kan leiden tot een domino-effect.


Het zou betoogd kunnen worden dat dit de actie van Frostpunk: The Board Game marginaal te moeilijk en te traag maakt - zoals eerder vermeld, zijn overwinningen extreem moeilijk te behalen en is de kans groot dat je een scenario niet meteen wint - maar de opwinding van de jacht voelt hoe dan ook inspirerend.


De manier waarop je burgers bewegen en worden beïnvloed door hun omgeving, verloopt soepel en harmonieus. De vreugde van het avonturieren komt voort uit dit spel en uit het maken van slimme keuzes - slim, tenminste, totdat je plannen worden gedwarsboomd.

Alleen of niet alleen? Ik heb verschillende scenario's in Frostpunk gespeeld als solospeler - en tijdens mijn tijd was het moeilijk te zien hoe multiplayer eigenlijk de actie zou verbeteren. Als Adviseur is elke speler belast met het monitoren van een bepaald aspect van de samenleving. Een Adviseur controleert de sociale situatie, een andere is verantwoordelijk voor het beheer van de generator, enzovoort.


To Solo or not?

Als solospeler ben jij verantwoordelijk voor elk aspect van de samenleving en ben je elke Adviseur.

Dit lijkt eerlijk gezegd logischer, aangezien Frostpunk niet is ontworpen als een opgesplitst spel. Je hebt toezicht nodig over elk aspect van je kolonie en begrip van hoe elk bewegend onderdeel functioneert. Hoewel het opdelen van het spel door individuele spelers te belasten met bepaalde verantwoordelijkheden de last verlicht om te weten hoe elk aspect van het spel moet worden gespeeld, voelt het ook tegenstrijdig.



Terwijl het de structuur van de samenleving in het echte leven weerspiegelt - sommige spelers zullen beweren dat hun portfolio belangrijker is dan dat van een ander, of dat hun behoeften zwaarder wegen dan die van anderen - lijkt dit systeem ontworpen om conflicten te veroorzaken die niet zouden bijdragen aan de reeds moeilijke aard van het spel.

De stroom en besluitvorming voelen veel krachtiger aan als solospeler, omdat de richting gemakkelijker kan worden bepaald en de rondes sneller verlopen. Het spel is al stevig - het tutorialscenario duurde ongeveer 3-4 uur met langzaam, bedachtzaam besluitvorming - en meerdere spelers met verschillende doelen zullen dit spel waarschijnlijk tot vermoeiende proporties verlengen.


Als spelers ervoor kiezen om scenario's met vrienden te spelen, is het het beste om het spel aan te passen zodat iedereen kan samenwerken om een meer gebalanceerd team te creëren, met een algemene focus op het in leven houden van zoveel mogelijk burgers.


Conclusie


Als een aanpassing van het bekroonde videospel Frostpunk, overtreft Frostpunk: The Board Game verre verwachtingen. Het vertaalt de actie van dit post-apocalyptische survivalavontuur fenomenaal goed, en voegt er zijn eigen stijl en mooie details aan toe.

Hoewel het spel op sommige momenten onmogelijk moeilijk aanvoelt en alleen maar moeilijker wordt met nieuwe samenlevingsclassificaties en scenario's, lijkt deze functie met opzet te zijn. Het vangt rauwe frustratie en angst op dezelfde manier als Frostpunk doet - en hoewel dit spelers die wanhopig op zoek zijn naar overwinningen en voldoening in hun tafelspellen zou kunnen vervreemden, zijn er genoeg mensen die de strijd voor een solide overwinning zullen waarderen.

Met nieuwe scenario's die de rondes fris houden, zijn er tal van redenen om steeds weer mee te doen, in een poging om ziekte af te weren, nieuwe technologieën na te streven of pionnenplaatsing opnieuw te overwegen. Hoewel dit betekent dat het opzetten en resetten van de enorme, intimiderende borden van het spel, de tevredenheid van de Frostpunk-spelcyclus en de verleidelijke belofte van de overwinning de hele ervaring de moeite waard maken.


Frostpunk: The Board Game Ontwerpers: Adam Kwapiński

Uitgever: Glass Cannon Unplugged

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


  • alt.text.label.Facebook

©2023 by The Dice Den 

board games, games, spel, spellen, spelen, bordspel, huren, kopen, kickstarter, gamefound, bordspel club, Axis & allies, Civilization sid Meier, Ticket to ride europe, Boonanza, machiavelli + uitbreiding, Carcassone +uitbreiding, isle of skye, Roll for the galaxy, Seafall, Camel up, Downforce, het eiland, King of Tokyo, potion explosion, blood rage, Terraforming mars basis + Hellas + prelude, Scythe, Evolution: climate, Hellboy kickstarter + box full of evil, a game of thrones (single?), machi koro legacy (nacht uitbreiding), Aftermath, cities: Skylines, Azul, Codenames, Berenpark, Deep blue days of wonder, Machi Koro Haven, Machi Koro Metropool, Machi Koro voetbal, Ticket to ride londen (15min, districts), Verboden eiland, Elfenland, Harry Potter: hoghwards battle, terraforming mars turmoil, Lotr journey to middle earth, 7th continent + uitbreiding, fallout boardgame + atomic bonds, first martians, friday, fuji koro, gloomhaven, King of Tokyo Power up expantion, Shadowrun: crossfire, Space Alert, u-boot, ultra tiny epic mechs, xcom boardgame, Martians: a story of civilization, march of the ants: empires of the earth, Black angel, suburbia collectors edition, Scythe Uitbreidingen Fenir/Windgabit, Lotr journey to middle earth shadow paths, this war of mine kickstarter + 1uitbreiding, ultra tiny epic galaxies, ultra tiny epic kingdoms, mage knight ultimate edition, bastion, age of civilization pocket size, teotihuacan, it's a wonderfull world Heritage, tapestry, superclub: the football manager, de crew the crew, Windward, Gloom of Kilforth, Call to adventure - basis spel + Stormlight Archive + Wind, axis & allies zombies, Evolution: oceans, Trekking the world, Nemesis + alle uitbreidingen, Harry Potter: Hogwarts Battle – The Charms and Potions Expansion, it's a wonderfull world Assencion uitbreiding, doom boardgame, CO2 second chance, Onitama, Archers of Nand: fight orcs using... SQL! (solo/competitive), Etherfields, The Expanse, Tides of Madness,  Evolution Flight expansion, The manhatten project chain reaction card game, Red planet, Descent second edition, Time stories + marie, On Mars, Lost Ruins of Arnak, Warp's edge, Falling skies, Solar storm, Dune Imperium, outpost 18, Kanban ev, Obsidia, tainted grail expansions, The Phantom, Matchbox kickstarter 5 games 35, Steampunk Rally Fusion, canvas, Magic puzzels, ancient world, 8-minute empire, Set a watch + coins, 8-minute empire lost sands, Sleeping Gods, space race, Gloomhaven jaws of the lion, Legendary Encounters Aliens + uitbreiding, Middara, The Dead Eye, micro macro, Time of legends: Destinies, Altarquest, Solomon Kane kickstarter + hand of, the hunters A.D. 2114, Descent: Legends of the Dark, Dwellings of Eldervale: Deluxe, Fallout Atomic bonds, Forgotten waters, Maracaibo (+promo's) (NL), Sanctum, Viticulture Essential Edition, Viticulture: Tuscany Essential Edition, Unsettled, imperium classics & legends, Intrepid, Terraforming mars: ares Expedition the card game, Near and far: Amber mines, The walking dead: no sancturium, spirit island, the Great Wall, Star Wars: Imperial Assault + ally Villain packs, Lord of the rings - expansion shadowed paths, Daimyo KS + miniture set, Mansions of madness (+3uitbreiding en insert), Civilization a new dawn + terra incognita + free solo mode, near and far KS versie + amber, Lost Ruins of Arnak: Expedition Leaders, Euthia, Uprising, Aeons End Legacy of Gravehold, WORLD OF WARCRAFT: WRATH OF THE LICH KING, veilwraith a solo fantasy, Machina Arcana Ethernity, Nemesis lockdown + expansions, Bardsung, Wolfenstein, perseverance: cataway chronicles deluxe, Return to dark tower, on mars alien invasion, Land of galzyr, Wild - serengeti, Knock down (AR), Beyond Humanity: Colonies, Solutions, oathsworn, The Age of Atlantis, xia + ember + folded space, Maracaibo uprising + foldedspace, Fallout Shelter, Deep Madness, Everrain all in kickstarter, So long my world kickstarter, Assassins creed brotherhood of venice, Crusadors king kickstarter, Viticulture: World, Windward expansion, Endless Winter Chief Bundle (English & International Versions) - English, Escape the dark sector alle expansions, de storage box, playmat en player playmat, Dinosaur world Kickstarter plus uitbreidingen, superclub: the football manager: uitbreidingen LFC/ARS/MCY/PSG + powerhouses + KIT LFC, Aeon tresspas 3 cycle, Undaunted Stalingrad, Eleven Portal games, Rome & Roll, Frostpunk, Oros, Familiar Tales, Frosthaven, 51st state, Stars of Akarios Kickstarter + Ships, Star Realms Deluxe Nova Collectie, Twilight inscription, call to adventure epic origins, Europa universalis. 

bottom of page